Mire gondoltam? Barkochba képekkel

 

 Szükséges eszköz: 1 csomag memóriakártya

(Lehetőleg ne tematikus kártyacsomag legyen: pl. foglalkozások, járművek, hanem egyszerű, mindenféle képpel.) A párok egyik felére lesz csak szükségetek.

idő: 5 perc

Mit fejleszt? kognitív képességek, fogalmi gondolkodás, emlékezet, kérdező készség

 

A játék menete:

 

Tegyük ki az asztalra a memóriakártyákat, képpel felfelé.

Válasszunk egyet közülük (de maradjon titok) és kezdődhet a kérdezés. Ugyanúgy válaszolhatunk, mint a képzeletbeli barkochbánál: „igen”, „nem”, ha elakadunk, esetleg használhatjuk a „nem jellemző” választ.

Érdemes a legtágabb kategóriától elindulni (élőlény, tárgy stb.) és folyamatosan szűkíteni a lehetőségeken:

Ha például a kérdés „Élőlény?” és a válasz „nem”, akkor fordítsuk le az összes élőlényt. (2. kép)

Nézzük meg, mi maradt és olyan kérdést próbáljunk feltenni, ami szintén gyűjtőfogalom. „Jármű?” „Nem”. Fordítsuk le az összes járművet. (3. kép)

Ismét tekintsük át a kártyákat. „Ennivaló?” (Helyes a „Meg lehet enni?” kérdés is a gyermektől, ilyenkor segítsünk megnevezni neki a kategóriát: „étel”, „ennivaló”, ezzel is fejlődik a szókincse és a fogalmakban való gondolkodása.)

Ha a válasz „igen”, fordítsuk le az összeset, ami nem ennivaló. (4. kép)

Már elég kevés képünk maradt ahhoz, hogy egy jó kérdéssel megbizonyosodjunk róla, melyik a kiválasztott kép. Ebben az esetben például: „Van tölcsérje?” „Igen”.

Meg is van a megoldás: a fagyi wink (5. kép)

 

Variációk:

  • Minél több kártyát teszel ki, annál nehezebb a játék, így kicsikkel, vagy a barcohbát nem ismerő gyermekekkel érdemes kevesebb kártyával kezdeni.
  • Érdemes első körben a gyermeknek választani, és a szülőnek kérdezni, mert így rávezethetjük a kérdezés logikájára.
  • Több kártyacsomag képeit is összekeverhetitek, akár ti is rajzolhattok saját képeket!
  • Nehezítés: a gyermek nem nyúlhat a lapokhoz, amiket kizárt: nem fordíthatja le és nem teheti félre, meg kell jegyeznie.
  • A játék végén összegyűjthetitek a megfejtett kép tulajdonságait. A fagyis példánál maradva: Mit tudunk róla? (Nem élőlény, hanem tárgy, ennivaló, tölcsérben van, stb. )

 

Óvodásoknak sokat segít, ha nem csak képzeletben játszunk, hanem látják a képeket, pakolhatják, forgathatják őket.

Próbáljátok ki ezt a képes változatot, így biztos izgalmasabb lesz a kisebbeknek is a barkochba!