Számolási készség, azaz “ovis matek”
1. rész 🙂
A matematika az egyik legnehezebbnek tartott tantárgy, ami már első osztályban is sok gyereknek fejtörést okoz. Néhány anyuka, apuka már előre izgul amiatt, hogy fog megtanulni a csemetéje összeadni, kivonni… Mások teljes nyugalommal várják a matekórát, mert érzik, hogy gyermekük magabiztosan mozog a számok és mennyiségek világában. A számolási készség egy kis odafigyeléssel nagyon jól fejleszthető. Nézzük is meg, hogyan!
![1 2 3szamolasi keszseg fejlesztese](https://www.grofroberta.hu/wp-content/uploads/2022/02/1-2-3-hogy-is-van-tovább-1-300x240.jpg)
A számolás (pontosabban az elemi számolási készség) óvodáskorban rengeteget érik spontán. A képességfelmérések alkalmával mégis azt tapasztalom, hogy nagycsoportos óvodások majdnem felének gondot okoz!
Sok szülő megnyugszik, amikor hallja, hogy gyermeke szépen elszámol 30-ig, 40-ig, esetleg százig, pedig ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy van számfogalma akár 5-ig is… (ilyenkor tulajdonképpen nem is számolásról beszélünk, hanem a gyerek mondja a számokat sorban, mint egy verset, de a legtöbb esetben nincs mögötte tapasztalat a számok értékéről.)
Figyeld meg, hasonlítsd össze!
Fontos, hogy már óvodás korban foglalkozzunk a számolás részterületeivel.
Ide tartozik például:
- a formák megfelelő ismerete (kör, négyzet, háromszög) ,
- a megfigyelésen alapuló összehasonlítások (alacsony, magas, könnyű, nehezebb, vékony, leghosszabb)
- azok a fontos kifejezések, amik nélkül szinte lehetetlen a matekórán boldogulni: ugyanannyi, több, kevesebb, összesen stb.
Szerencsére a legtöbb kisgyerek élvezi, hogy meg tud számlálni játékokat, számára kedves tárgyakat, szívesen nézegetik a pénzeket is. Nem kell hozzá csillogó-villogó kütyü, mert a hétköznapokban is körülvesznek minket a számok, az összehasonlítható dolgok. Mire figyelj?
![szamolas ujjakkal szamolasi keszseg](https://www.grofroberta.hu/wp-content/uploads/2022/02/számolás-ujjakkal-1-300x240.jpg)
10 dolog, ami segíti a számolási készség fejlődését
![](https://cdn.statically.io/img/www.grofroberta.hu/wp-tartalom/uploads/2020/03/icons8-light-on-100-1.png?quality=80&f=auto)
Éppen kéznél lévő tárgyak számlálása (pl. pohár, tányér) kisebbekkel.
![](https://cdn.statically.io/img/www.grofroberta.hu/wp-tartalom/uploads/2020/03/icons8-light-on-100-1.png?quality=80&f=auto)
A kéz ujjainak számlálása
![](https://cdn.statically.io/img/www.grofroberta.hu/wp-tartalom/uploads/2020/03/icons8-light-on-100-1.png?quality=80&f=auto)
A kicsi számára kedves játékok, tárgyak számlálása játék közben (figyeljük meg, hány kisautó van a szőnyegen, hány állat a dupló házban). Számlálás közben mindig mutassunk is rá a játékra, mert így könnyebb követnie a gyerkőcnek és egyúttal megszokja a sorban haladást is.
![](https://cdn.statically.io/img/www.grofroberta.hu/wp-tartalom/uploads/2020/03/icons8-light-on-100-1.png?quality=80&f=auto)
Mindennapi helyzetek (pl. öltözködés, terítés,) is kiváló alkalom a megfigyelésre, számolgatásra (Mennyi cipőt veszünk fel? Hány szára van a nadrágnak? Hány ujja van a kesztyűnek? Hányan ülünk az asztalnál? Hány tányér, pohár kell?
![](https://cdn.statically.io/img/www.grofroberta.hu/wp-tartalom/uploads/2020/03/icons8-light-on-100-1.png?quality=80&f=auto)
Számlálgatás sorban (1,2,3,4,…10) még nem igazi számolás, de mégis fontos ahhoz, hogy megjegyezzék, milyen sorrendben követik egymást a számok.
![](https://cdn.statically.io/img/www.grofroberta.hu/wp-tartalom/uploads/2020/03/icons8-light-on-100-1.png?quality=80&f=auto)
Ismerkedés a számképekkel dobókocka és dominó segítségével, ezek is sok helyen visszaköszönnek majd. Előbb-utóbb a gyerekek ránézésre meg tudják mondani, mennyit ér a dobás.
![](https://cdn.statically.io/img/www.grofroberta.hu/wp-tartalom/uploads/2020/03/icons8-light-on-100-1.png?quality=80&f=auto)
Összehasonlítások: rövid vagy hosszú, magas vagy alacsony, könnyű vagy nehéz?
![](https://cdn.statically.io/img/www.grofroberta.hu/wp-tartalom/uploads/2020/03/icons8-light-on-100-1.png?quality=80&f=auto)
Ismerkedés a mennyiségekkel: Melyik a több – melyik a kevesebb? (Érdemes látványosan nagy különbséggel kezdeni, hogy lássátok, biztosan érti a dolgot a csemete. Azaz ne a 6 keksz az egyik tányéron – 7 keksz a másikon felállással, hanem például 1 és 7-tel: )
![](https://cdn.statically.io/img/www.grofroberta.hu/wp-tartalom/uploads/2020/03/icons8-light-on-100-1.png?quality=80&f=auto)
A kör, háromszög, négyzet formák felismerése, megkülönböztetése is része a matek tanulásának (gondoljatok csak a későbbi kerület, terület számításokra).
![](https://cdn.statically.io/img/www.grofroberta.hu/wp-tartalom/uploads/2020/03/icons8-light-on-100-1.png?quality=80&f=auto)
Matematikai műveletek megtapasztalása játék, cselekvés közben (Pl. Terítésnél van a kezében 2 kanál. “Adok neked még egyet. Mennyi kanál van összesen nálad?” (összeadás) Vagy: uzsonnánál előtte van mondjuk 4 szem szőlő. “Ha egyet megeszel, mennyi marad?” (kivonás) )
A folytatásban további “egyszerű, de nagyszerű” ötleteket hozok a számolási készség fejlesztésére!
Addig is érdemes figyelnetek a Facebook oldalt is, mert a napokban új, letölthető, számolós játékkal készülök Nektek! 🙂
![ovis matek minitrening](https://www.grofroberta.hu/wp-content/uploads/2022/01/Ovis-Matek-Minitréning-min-300x300.png)
Az Ovis matek Minitréningben 6+1 olyan gyakorlatot találsz, melyekkel megerősítheted Gyermeked matematikai készségeit.
Játékos képességfejlesztő gyakorlatok a sikeres matektanulásért, kevesebb, mint 2 fejlesztő óra áráért!
![sulistart program](https://www.grofroberta.hu/wp-content/uploads/2022/01/SuliStart-program-termekkep-min-300x300.png)
Ha iskolába készültök, és szeretnél erős alapokat adni Gyermekednek, játékosan, de tudatosan, akkor Nektek szól a
SULI START PROGRAM
Átfogó program a játékos, otthoni iskolára készüléshez
10 részképesség fejlesztése elméleti bevezetővel és 5-6 gyakorlattal
64 video Neked
100+ oldalnyi saját fejlesztésű segédanyag
Zárt Facebook csoport
nyomtatható feladatsorok
bónuszok