A figyelem fejlődése óvodáskorban

A figyelem igazából egyfajta válogatás a bennünket érő ingerek között: 

erre szükségem van (megtartom✅ ), erre meg nincs (kuka🗑  ). 

Nem hangzik túl bonyolultnak, igaz? De akkor miért is foglalkoztat minket ennyire a figyelem fejlődése és főleg a fejlesztése?

Nem mindegy, hogy melyik figyelem!

Az önkéntelen figyelem az egyszerűbb történet… Ez már csecsemőkorban kialakul. Ilyen, amikor a baba a mozgó tárgyak felé fordul, követi a fényeket, odafordul szülei hangjára. Vagy amikor az óvodás gyermek meglát egy érdekes bogarat, jól megfigyeli, milyen sok lába van és követi a bozótba.🙂

onkentelen figyelem

Az önkéntelen figyelem nagyon-nagyon fontos ahhoz, hogy új dolgokat tanuljunk a világról. Valamilyen izgalmas inger indítja a folyamatot, és csak addig tart, ameddig érdekes a dolog: megnézte a pillangót, meggyőződött róla, hogy a kukásautó pittyegett, apa telefonja most kéken villog… Utána bármi mást lehet játszani. A figyelem ezen fajtájával nem is szokott gond lenni…  🙂 

Ezzel szemben a szándékos figyelem teszi lehetővé, hogy a gyermek a feladatára (vagy a tanító nénire) koncentráljon. Ilyenkor tudatosan irányítjuk a figyelmünket valamire, ez viszont fárasztó dolog. Nem kereshetünk új, izgalmas élményt, amíg az előző folyamatot be nem fejeztük… Az iskolában pedig a figyelemnek erre a részére lesz elsősorban szükség. 

szandekos figyelem

szándékos, tudatos figyelem általában az iskolakezdés előtti évben kerül egyre jobban előtérbe, mert a gyerekek a felkészülés jegyében ilyenkor már több irányított feladathelyzettel találkoznak.

Jövőre iskolás lesz, ezért szülőként is konkrétabb elvárásaink vannak: 

  • öltözzön fel önállóan, 
  • pakoljon el játékokat maga után, 
  • fújja ki az orrát, töltsön magának innivalót, ha szomjas.

Az óvodából is jönnek a figyelmi kapacitásáról visszajelzések: 

  • a csoportban, illetve egyéni helyzetben mennyire tud figyelni bizonyos játékokban? 
  • Könnyen elterelődik vagy képes elmélyülten részt venni a foglalkozásokon?
  • Előfordul, hogy csak “bambul”, ábrándozik, emiatt lemarad társaitól? 

Meddig tud figyelni egy nagycsoportos?

Miért fontos a figyelem az iskolai tanuláshoz?

Mert figyelem nélkül sajnos nem lehet tanulni. Nem csak matekot, vagy hosszú verset: egyszerűen semmit!

A szándékos figyelem viszont nem egyik pillanatról a másikra alakul ki: fokozatosan fejlődik. Egy kiscsoportos nagyjából 5-10 percig, egy átlagos nagycsoportos viszont már 15-20 percig is képes szándékos figyelemmel figyelni.

45 perc

Ehhez képest egy tanóra 45 perc… Nem csoda, hogy a “nagycsoportos szülők” nagy része izgulni kezd ilyenkor. De ez természetes, hogy a legtöbb ekkora gyerkőc még nem tud végigülni ennyi időt (vagy legalábbis odafigyelve végigülni). A tanító nénik is fel vannak készülve erre és 15-20 percenként megmozgatják majd a kis elsősöket. A fejlesztő foglalkozásokon ennél még gyakrabban váltogatjuk a tevékenységeket és a helyszíneket.

Például úgy, hogy egy asztalnál végzett feladat után biztosan mozgásos játék jön, majd pl. a szőnyegen egy teljesen más típusú játék. Szerintem egy jó foglalkozást csak úgy lehet megtartani, főleg az ovis korosztálynak, ha legalább 7-8, más-más, de mégis összekapcsolódó játékkal készülök (plusz néhány tartalékkal ☺️)

Nyugalom, Neked otthon egyáltalán nem kell ilyennel előállnod, hiszen nem ez a munkád! 🙂 Nekem viszont igen, ezért szívesen mutatok ötleteket hozzá, hogy milyen játékokat játsszatok, ha erősíteni szeretnéd Gyermeked figyelem-koncentrációját!

⏩ A cikk folytatásában olyan ötleteket és játékokat hozok Nektek, amikkel együtt játszva, jó hangulatban, és gyermeked számára észrevétlenül a segítheted a figyelem fejlődését!

figyelem témájához kapcsolódó további  játékötleteket a Facebook oldalamon találsz! ☺️

Tetszett az írás? Leveleimből 💌 elsőként értesülhetsz az új cikkekről, fejlesztési tippekről és játékokat is szoktam küldeni! 🙂 ⬇️

Egyéb
cikkek