Sok kérdést kapok azzal kapcsolatban, hogy mit gyakoroljatok otthon, ha az óvodás vagy kisiskolás gyerkőc nem tudja biztosan a bal és a jobb irányokat. Van aki gyorsan beszerez egy “Színezd pirosra, amelyik autó balra néz és kékre, amelyik jobbra” típusú munkafüzetet, de sajnos az esetek legnagyobb részében csak ez nem fogja megoldani a problémát! Ugyanis az irányok megkülönböztetése csak egy része a téri orientáció (azaz térbeli tájékozódás) fejlődésének.

a teri tajekozodas fejlesztese

A téri tájékozódás a tanulásban 

 

Ez a téma sok felnőttnek is ismerős lehet, hiszen a téri tájékozódás nehézsége az életünk mindennapi helyzeteiben visszaköszön…  

“A büfé mellett fordulj jobbra, menj le a lépcsőn, aztán tovább egyenesen és a folyosó végén balra a harmadik ajtó XY irodája.”

Könnyen odatalálsz?

Vagy vezetés közben: “Kanyarodj balra! … Mondom: BALRA!”

Valakinek ismerős a szituáció? laughing

 

A téri tájékozódás mindennapos nehézségein túl a tanulásban is megmutatkoznak a következményei: az olvasásban, írásban, számolásban egyaránt.

Az olvasás irányához a gyermeknek tisztában kell lennie az előtt, mögött, mellett, felett, alatt fogalmával és ezt tudnia kell alkalmazni a  gyakorlatban. Így fogja egymástól megkülönböztetni a betűket (pl. p-b-d) vagy betűformákat.

A matematikai műveletek elvégzéséhez és a számok leírásához  is tisztában kell lennie a haladási iránnyal.

elotte mogotte alatta

Hogyan fejlődik a téri tájékozódás? 

 

A minket körülvevő világban (térben) tájékozódáshoz saját testünk az első kiinduló pont.

Önmagunkhoz képest viszonyítunk méreteket, irányokat, ez alapján tapasztaljuk meg, testünk határait. Azaz első lépés: 

 

1. A testséma fejlesztése 

 

  • Milyen testrészeink vannak? Mit csinálunk velük? 
  • Tájékozódás saját testen. Ehhez nem kell nagy dolgokra gondolni, pl. fürdetés, öltözködés kiváló lehetőség erre. (Megmossuk a válladat, hasadat, lábadat. Hova húzod a zoknit? Hova kerül a sapka?)
  • Melyik testrészekből van egy? Melyikből van kettő?

A testséma játékos fejlesztésére ebben az írásomban olvashattok további ötleteket. 

2. Oldaliság tudatosítása 

A biztos testsémára épülve tud kialakulni az oldaliság: a bal és jobb irányok megkülönböztetése

  • Fontos! ilyenkor először csak az egyik, majd csak a másik oldallal foglalkozzunk! 
  • Csak akkor játsszunk a jobb és bal oldalt váltogató játékokat, ha már külön-külön biztosan megy. 
bal vagy jobb oldalisag
  • 3. Tájékozódás a térben
  • Nagyon fontos, hogy a gyerekek megismerjék és értsék a relációs szavakat: fent, lent, előtte, mögötte, mellette stb. Ezt sok egyszerű mozgásos játékkal segíthetjük: pl. Lépj egyet előre! Tedd a macit az asztal alá! 
  • Az irányhármasságot is megtapasztaltathatjuk játékokon keresztül, ennek nagy jelentősége lesz majd a nyelvtanórákon. Például:

Hol van a maci? A széken.

Hova teszem a macit? A székre.

Honnan vettem el a macit? A székről.

 4. Tájékozódás a síkban 

Bármilyen feladatlapos, papíros játékot csak akkor szerencsés elővenni, ha az előző pontokban leírtak már biztosan mennek. 

Ha feladatlapoztok, figyeljetek a haladási irányokra: vízszintesen következetesen balról jobbra haladjatok, függőleges irányban pedig fentről lefelé

 

Ha kipróbálnátok otthon, vagy a nyaraláson néhány téri tájékozódást fejlesztő játékot, a kékkel kiemelt részre kattintva találhattok ötleteket. Jó szórakozást! 🙂